IVF - in vitro fertilizasyon (IVF) nedir?

IVF - in vitro fertilizasyon (IVF) nedir?
Doç. Dr. Cemil KAYA | 12 Eylül 2019, 01:11 | 7729

IVF başlangıçta tubal faktör infertilitesi olan hastalar için uygulanmıştır. Günümüzde tubal faktör dışında, endometriozis, polikistik over hastalığı, düşük over rezervi, erkek faktörü ve açıklanamayan infertilite olan çiftlerde çok yüksek başarı oranları ile uygulanmaktadır.

Tüp bebek tedavileri 3 temel adımdan oluşur. Tedavide birinci aşama yumurtalıkların çok sayıda yumurta hücresi üretmeleri amacıyla uyarılması ile başlar. Sonraki adım ise bu yumurtaların toplanması ve embryo oluşturmak üzere döllenmesidir. Döllenmeden sonra embryolar annelerinin rahmine transfer edilecekleri ana kadar 3-5 gün süreyle laboratuvardaki inkübatörlerde saklanırlar. Transferden sonraki10. gün  gebelik testi yapılır.

Tedavi protokolleri standart olmasına rağmen gebelik sonuçlarında, laboratuvar koşulları, tıbbi ekibin deneyimi ve embryo transfer politikalarından kaynaklanan büyük farklılıklar bulunur. Ülkemizdeki  yasalara göre 35 yaşın altındaki kadınlara ilk iki denemede birer embriyo, sonraki denemelerde iki embriyo yerleştirilebilir.  35 yaş üstü kadınlara ise 2 embriyo transfer edilebilmektedir.

Hangi Çiftlere Tüp Bebek (IVF) Tedavisi Gerekir?

1- Tüplerde ciddi hasarlanma durumunda ya da tüpler alınmışsa,
2- İleri derece yumurtlama bozukluklarında
3- Açıklanamayan infertilite
4- Ciddi sperm hasarında,
5- İleri evre endometriozis tanısı koyulan kadınlarda,
6- İmmünolojik kısırlıkta ,
7- Diğer tedavilerin başarısız ya da yetersiz kaldığı çiftlerde tüp bebek tedavisi gerekir.

Tüp bebek tedavilerinde elde edilen sonuçlar esas itibari ile infertilite nedeni ile doğrudan ilişkilidir. Bu hastalarda karar verilirken ne çok erken ne de gereksiz gecikmeler yaşanmadan tedavilerin uygulanması önemlidir.Tüp bebek uygulama nedenlerine baktığımızda büyük çoğunluğu kadın kaynaklıdır. Günümüzde tek başına en önemli nedenlerden biri ileri kadın yaşıdır ve düşük over rezervidir.

2013 yılında Birleşik Devletlerde gerçekleştirilen IVF döngüleri arasındaki canlı doğum oranları.Erken 30 lu yaşlardan itibaren doğal siklus doğurganlık oranlarındaki düşüşü göstermektedir.

Fazla kilolu PKOS lu hastalarda optimal sonuçlar elde edilmesi açısından hastaların tedavi öncesi  kilo vermeleri ve uygun kiloya ulaşmaları önemlidir.Yapılan çalışmalarda fazla kilolu hastalarda tüp bebek sonuçları olumsuz etkilenmektedir.

Tüp bebek tedavileri günümüz şartlarında pahalı ve stresli tedavilerdir. Dolasıyla tedaviye geçmeden önce gebelik açısından diğer tüm tedavi şekillerinin tam olarak uygulanmış olmasında fayda vardır.

İleri evre endometriozis de aşılama denemeleri ile gebelik elde edilememiş hastalarda, ciddi sperm bozukluklarında, tüplerin tıkalı olması durumunda zaman kaybetmeden tüp bebek tedavisine başlanması gerekir.

Tüp Bebek İşleminin Basamakları Nelerdir?

Tüp bebek işleminde yaşınıza, FSH düzeyinize, geçmişteki tedavilere alınan yanıtlara göre size bir protokol belirlenecektir. Uyguladığımız ilaçlar, dozlar, ilaç uygulama süresi kişiye göre değişir.

1- Yumurtalıkların uyarılması
2- Çatlatma iğneleri yumurtlamasının sağlanması
3- Yumurta hücrelerinin toplanması
4- Erkekten meni alınması ve spermin hazırlanması