Doç. Dr. Cemil KAYA | 29 Mart 2017, 00:19 | 2027

da Vinci robotik cerrahi sistem, kompleks jinekolojik operasyonların minimal invaziv yöntemle yapılmasına olanak tanımıştır. Deneyimli ekipler tarafından uygulandığında kadın hastalıklarındaki ameliyatların % 95'i robotik cerrahi ile yapılabilmektedir. Endoskopik cerrahi veya minimal invaziv cerrahide operasyonlar vücut dışından yapılmakta, karın içindeki görüntü kamera sistemiyle monitöre aktarılmaktadır.

Robotik Cerrahi

Genel anestezi altında, göbek içinden yaklaşık 1 cm' lik kesi yapılarak bir iğne yardımıyla karın boşluğu şişirilir. Ardından göbekten girilerek karın içerisine bir optik tüp (laparoskop) yerleştirilir. Bu optik sistem, bir video-kamera sistemine bağlanır ve karın içindeki görüntü monitör ekranına yansıtılır. Bu şekilde Laparoskopi karın içindeki herhangi bir bölgeye yönlendirilerek monitörde izlenebilmektedir.  Daha sonra kasık bölgelerine birer adet 0.8 cm'lik iki delik açılır.  Bu delikler operasyonun gerçekleştirilmesinde kullanılacak aletlerin sokulması için kullanılmaktadır. Ameliyatı gerçekleştiren cerrah ameliyat sahasının dışındaki konsoldan 3 boyutlu görüntü eşliğinde karın içine sokulan aletleri yönlendirir.da Vinci Robotik sistem özellikle histerektomi, myomektomi, uterin prolapsus, vajinal prolapsus ve tüplerin tekrar bağlanması gibi, daha kolay ve hastaya en az girişimsel işlem uygulanarak yapılmasına olanak sağlar.

Başlıca yapılabilen operasyonlar şunlardır:

• Rahim hastalıkları (histerektomi, myomektomi ve sarkma operasyonları)
• Tüplere ait hastalıklar (tüplerdeki tıkanıklıkların veya darlıkların açılması, yapışıklıkların giderilmesi, tüplerin tekrar reanastomozu)
• Yumurtalık hastalıkları (yapışıklıklar, kistler)
• Endometriosis ve çikolata kistleri
• İdrar kaçırma (Mesane sarkması)

Avantajları:

• Göbek içinden ve kasık bölgesinde açılan 3 veya 4 küçük delikten bütün işlemler yapılmaktadır. Ciltte estetik açıdan rahatsız eden iz bırakmaz.
• Karın içerisinde ve ameliyat alanlarında minimal hasar meydana gelmekte ve iyileşme daha kolay ve çabuk olmaktadır.
• Karın içerisinde operasyona bağlı yapışıklıklar daha az olmaktadır.
• Karın içinde gözlenmesi en zor bölgeler endoskopi yöntemiyle rahatlıkla görülebildiğinden tedavi imkanı ve başarısı artmaktadır.
• Ameliyat sonrası hastanın ağrı şikayeti daha az olduğundan hastanın genel durumu daha iyi olmaktadır. Ağrı kesici kullanma ihtiyacı fazla değildir.
• Ameliyat sonrası hastanede kalış süresi daha kısadır.
• Hastanın işine yeniden dönebilme süresi sadece 1 haftadır. Bu süre klasik operasyonlarda 6-7 haftayı bulmaktadır.