Cinsel yolla bulaşan hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar
Doç. Dr. Cemil KAYA | 04 Nisan 2017, 11:31 | 2563

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBE) yakın temasta bulaşan enfeksiyonlardır. Tedavi olmadan kalıcı hasarlara neden olabilirler. Sık görülen CYBE'ler arasında klamidya, genital herpes, human papilloma virus (HPV) ve gonore bulunur.

CYBE, kişiden kişiye samimi temas yoluyla yayılan bulaşıcı hastalıklardır. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar (bazen cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar için CYBE olarak da adlandırılır) gençler arasında yaygınlaşmıştır. Gençler bazı CYBH'ler almak için daha fazla risk altında oldukları için, kendinizi korumak için neler yapabileceğinizi öğrenmek önemlidir.

Cinsel yolla bulaşanlar nasıl yayılır

Cinsel yolla bulaşan hastalıkların yayılmasının bir nedeni, insanlar cinsel ilişkiye girdiklerinde enfekte olabileceğini düşünmeleridir. Bu tam olarak doğru değildir. Bir kişi virüs bulaşmış bir bölge veya boğazla cilt-cilt teması yoluyla herpes veya genital siğiller gibi bazı CYBE bulabilir.

CYBE  ilgili bir başka efsane, oral veya anal seks yaparsanız bunları alamayacağınızdır. CYBE'lara neden olan virüsler veya bakteriler, ağızda ve anüslerde görülen küçük kesikler veya gözyaşlarının yanı sıra cinsel organlara vücuda girebilirler.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar da kolayca yayılır çünkü birinin bir enfeksiyonu olup olmadığını anlayamazsınız. Aslında, CYBH olan bazı insanlar onlara sahip olduklarını bile bilmiyorlar. Bu insanlar, farkına bile varmadan cinsel partnerlerine bulaştırma tehlikesiyle karşı karşıya bulunuyorlar.

Kişinin bir CYBE alma şansını arttıran bazı şeyleri şöyledir:

Genç yaşta cinsel aktivite. Bir kişi cinsel ilişkiye başlarsa, cinsel yolla bulaşan hastalıklarla enfekte olma şansı o kadar artar.

Seks partnerleri. Birçok farklı partnerle cinsel temas olan - sadece cinsel ilişki değil, her türlü samimi etkinlik - olan insanlar daha fazla risk altındadır.

Korunmasız seks. Lateks prezervatifleri, doğum kontrol sisteminin bir CYBE olma riskini azaltacak tek formudur ve her seferinde kullanılmalıdır. Spermisitler, diyaframlar ve diğer doğum kontrol yöntemleri gebeliği önlemeye yardımcı olabilir ancak bir kişiyi CYBH'lere karşı koruyamazlar.

CYBE'ları Önleme ve Tedavisi

Diğer birçok hastalıkta olduğu gibi, önleme anahtardır. CYBE'ları önlemek çok daha kolaydır. Cinsel birliktelik düşünen insanlar düzenli jinekolojik genital muayeneleri yaptırmalıdır. Cinsel organlardaki tüm enfeksiyonlar, CYBH'lardan kaynaklanmaz. Bazen insanlar cinsel ilişki yaşamamış olsalar bile cinsel yolla bulaşan hastalık belirtilerine çok benzer belirtilere sahip olabilirler. Kızlar için bir mantar enfeksiyonu kolayca bir CYBH ile karıştırılabilir.

Sevgiyle kalın
Doç.Dr.Cemil Kaya