Plasenta previa

Plasenta previa
Doç. Dr. Cemil KAYA | 28 Mart 2017, 22:56 | 2860

Plasenta previa, plasentanın rahmin en alt kısmına (uterus) yerleşmesii ve rahim ağzının tamamını veya bir kısmını kaplamasıyla ilgili bir gebelik sorunudur. Plasenta hamilelik döneminde büyür ve gelişmekte olan bebeği besler. Serviks, doğum kanalının açılmasıdır.

Sebepler

Hamilelik sırasında plasenta rahim uzanıp büyüdükçe hareket eder. Hamileliğin erken döneminde plasentanın rahimde düşük olması çok yaygındır. Fakat hamilelik devam ettiği için plasenta rahmin tepesine doğru hareket eder. Üçüncü trimesterde, plasenta rahmin tepesine yakın olmalıdır.

Bazen, plasenta serviksi kısmen veya tamamen kaplar. Buna bir previa denir.

Plasenta previa'nın farklı biçimleri vardır:

- Marjinal: Plasent serviks yanında bulunur, ancak açıklığı kapatmaz.
- Kısmi: Plasenta, servikal açıklığın bir bölümünü kaplar.
- Komple: Plasenta tüm servikal açılımı kapar.
- Plasenta previa, 200 gebeliğin 1'inde görülür. Aşağıdaki özelliklere sahip kadınlarda daha sık görülür:
- Anormal şekilli uterus
- Geçmişte birçok gebelik vardı
- İkizler veya üçüzler gibi birden fazla gebelik yapmalısınız
- Cerrahi öyküsü, C-kesit veya düşük nedeniyle uterusun astarında skarlanma
- İn vitro fertilizasyon

Sigara içen ve  yüksek yaş riski faktörü olan gebelerde riski artabilir.

Belirtiler

Plasenta previa'nın ana semptomu vajinanın aniden kanamasıdır. Bazı kadınların da krampları vardır. Kanama genellikle ikinci trimesterin sonuna veya üçüncü trimesterin başlangıcına başlar. Kanama şiddetli olabilir ve yaşamı tehdit edebilir. Tek başına durdurabilir, ancak günler veya haftalar sonra tekrar başlayabilir.