gebeliğe bağlı hipertansiyon

gebeliğe bağlı hipertansiyon
Doç. Dr. Cemil KAYA | 28 Mart 2017, 22:27 | 1770

Hamileliğe bağlı hipertansiyon nedir (PAH)? Hamileliğe bağlı hipertansiyon (PAH) gebelikte yüksek tansiyonunun bir şeklidir. Tüm gebeliklerin yaklaşık yüzde 7 ila 10'unda görülür. Yüksek tansiyon başka bir türü kronik hipertansiyon - gebelik başlamadan önce mevcut olan yüksek tansiyon.

Gebelik kaynaklı hipertansiyona, toksemi veya preeklampsi denir. Genellikle ilk hamileliği olan genç kadınlarda görülür. İkiz gebeliklerde ve önceki gebeliklerinde PAH'a sahip olan kadınlarda daha sık görülür.

Genellikle, aşağıdakiler de dahil olmak üzere bu durumun üç temel özelliği vardır:

- Yüksek tansiyon (140/90 mm Hg'dan yüksek olması)
- Idrarda protein
- Ödem (şişme)

Gebelik kaynaklı hipertansiyonun (PAH) nedeni nedir?

PAH'ın nedeni bilinmiyor. Bazı koşullar aşağıdakileri de içeren PAH gelişme riskini artırabilir:

- Önceden var olan hipertansiyon (yüksek tansiyon)
- böbrek hastalığı
- diyabet
- Daha önce gebelik gösteren PAH
- Annenin yaşı 20'den küçük veya 40 yaşından büyük
- Çoklu fetuslar (ikizler, üçüzler)

Hamileliğe bağlı hipertansiyon neden bir endişe kaynağıdır?

Yüksek tansiyon ile kan damarlarında direnç artar. Bu, karaciğer, böbrekler, beyin, rahim ve plasenta da dahil olmak üzere beklenen anne birçok farklı organ sisteminde kan akışını engelleyebilir.

PKM'nin bir sonucu olarak gelişebilecek başka sorunlar da vardır. Bazı gebeliklerde plasenta dekolmanı (plasentanın uterustan erken ayrılması) meydana gelebilir. PIH ayrıca intrauterin büyüme kısıtlaması (fakir fetal büyüme) ve ölü doğum da dahil olmak üzere fetüs problemlerine yol açabilir.

Tedavi edilmezse, ciddi PAH, anne ve fetusta tehlikeli nöbet ve hatta ölümle sonuçlanabilir. Bu riskler nedeniyle, doğumdan 37 hafta önce bebeğin erken teslim edilmesi gerekebilir.

Gebelik kaynaklı hipertansiyonun belirtileri nelerdir?

Gebelikte en sık görülen kan basıncı belirtileri şunlardır. Bununla birlikte, her kadın farklı belirtiler gösterebilir. Belirtiler aşağıdakileri içerebilir:

- Artmış kan basıncı
- Idrarda protein
- Ödem (şişme)
- Ani kilo artışı
- Bulanık veya çift görüş gibi görsel değişiklikler
- bulantı kusma
- Sağ üst karın ağrısı veya karın ağrısı
- Küçük miktarlarda idrar yapma
- Karaciğer veya böbrek fonksiyon testlerinde değişiklikler

Hamileliğe bağlı hipertansiyon nasıl teşhis edilir?

Teşhis genellikle kan basıncındaki artışa bağlıdır, ancak diğer semptomlar tanı olarak PAH'ın kurulmasına yardımcı olabilir. Gebeliğe bağlı hipertansiyon testleri aşağıdakileri içerebilir:

- Tansiyon ölçümü
- Idrar testi
- Ödem değerlendirmesi
- Sık ağırlık ölçümleri
- Retina değişikliklerini kontrol etmek için göz muayenesi
- Karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri
- Kan pıhtılaşma testleri