Gebelikte bel ağrısının nedenleri

Gebelikte bel ağrısının nedenleri
Doç. Dr. Cemil KAYA | 28 Mart 2017, 16:00 | 2514

Genellikle sırt kaslarındaki zorlanmadan kaynaklanır.  Gebelik döneminde, bebek ve rahim büyüyecek ve ağırlık merkezi öne kayacaktır ve buna bağlı gebe kadının duruşu değişecektir. Kadınların çoğu gebeliğin son aylarında arkaya eğilmek zorunda kalır. Bu da sırt kaslarının daha fazla çalışmasına neden olur.
Karın kaslarının zayıflaması da bel ağrısına neden olabilir. Karın kasları normalde omurgayı destekler ve  sırt sağlığında önemli bir rol oynar. Gebelik sırasında, bu kaslar gerilir ve zayıflayabilir. Bu da bel ağrısına neden olabilir.

Gebelik hormonları bel ağrısına katkıda bulunabilir. Progesteron hormonu, pelvisteki ağırlık taşıyan  bağları gevşeterek bebeğin doğmasını kolaylaştırır. Bu gevşeme, eklemleri esnekleştirir, fakat eklemlerin fazla gevşek olması bel ağrısına neden olabilir.

Bel ağrısını önlemek veya hafifletmek için, nasıl ayakta durduğunuza, oturduğunuza ve hareket ettiğinize dikkat etmelisiniz. Aşağıdaki ipuçları size yardımcı olabilir:

- Düşük topuklu (ancak düz olmayan) ayak kemerini iyi destekleyen ayakkabı giyin.
- Ağır cisimleri kaldırırken yardım isteyin.
- Uzun süre ayakta duracaksanız, bir ayağınızı bir tabure veya kutunun üzerine yerleştirin.
- Eğer yatağınız çok yumuşaksa, baza ve yatak arasına bir tahta yerleştirilmesi yararlı olabilir.
- Yerden bir şey almak için belden eğilmeyin. Dizlerinizi kırın, çömelin ve sırtınızı dik tutmayı sürdürün.
- Sırt desteği iyi olan sandalyelere oturun, veya sırtınızın alt kısmının arkasına  küçük bir yastık yerleştirin.
- Uyurken, destek için bacaklarınızın arasında bir veya iki yastık koyun.

Sırt ağrısını hafifletmek için ağrılı bölgeye sıcak veya soğuk uygulayın veya masaj yaptırabilirsiniz. Sırt egzersizleri sırt ağrısını azaltmaya yardımcı olabilir. Kalça, abdomen sırt kasları ve güçlü üst gövde kaslarını içeren kasların güçlenmesi ve esnetilmesi doğru duruşu desteklerken, sırt ve bacaklara destek olur. Bu egzersizler sadece bel ağrısını hafifletmeye yardımcı olmayacak, aynı zamanda sizi doğum eylemi ve doğuma hazırlamaya yardımcı olacaktır. Gebelikte aktif olmak sırt ağrınızın azalmasına yardımcı olacaktır. Gebelik sırasında yüzmek ve yürüyüş yapmak güvenlidir ve sırt için de faydalıdır.
Eğer ağrınız çok şiddetli ise veya iki haftadan uzun süre devam ederse  doktorunuza başvurmalısınız. Sırt ağrısı başka sorunlardan da kaynaklanabilir. Erken doğumun belirtisi olabilir. Beraberinde kanama, idrar yaparken yanma, veya ateşiniz varsa doktorunuza başvurmalısınız.